Cjelodnevni događaj u organizaciji Mediacentra “Medijski čas: Dan sa medijima o medijima” okupio je jučer u Sarajevu u Europe House predstavnike medija, djecu školskog uzrasta, roditelje, nastavnike, bibliotekare i voditelje školskih sekcija novinarstva i medijske i informacijske pismenosti.
Na panel diskusiji razgovaralo se o ulozi medija u promicanju medijske pismenosti, a održano je i šest interaktivnih pedagoških i medijskih radionica i predavanja za roditelje. Učesnici su učili o profesionalnim i odgovornim medijima, šta stoji iza vijesti, kako se postavljaju pitanja od javnog interesa, a održana je i kratka radionica o video produkciji.
Izvršna direktorica Mediacentra Sarajevo Maida Muminović je rekla da je cilj ovakvih događaja razumjeti i adekvatno adresirati razlike u navikama, potrebama i očekivanjima od medija između mlađih i starijih generacija.
Djeca su okružena digitalnim i virtuelnim svijetom i zato je, prema riječima Emine Dedić Bukvić, vanredne profesorice na Odsjeku za pedagogiju na Filozofskom fakultetu u Sarajevu, neophodno djeci i mladima obezbijediti prilike da izrastu u medijski kompetentne ljudi.
“Medijski odgoj predstavlja intenciju odraslih (i vršnjaka) da međuljudskim odnosima podrže, ohrabre, ojačaju i optimalno razviju kompetencije djece i mladih kako bi bili u mogućnosti da aktivno sudjeluju u društvu”, istakla je Dedić Bukvić.
Naglasila je da je za aktivno učešće djece i mladih u medijskom, digitalnom i virtualnom svijetu neophodno poći od najboljeg interesa djece i mladih i njihove dobrobiti.
Govorila je i o takozvanim digitalnim mentorima te objasnila da to nisu samo nastavnici i roditelji, nego i partneri u odgojno-obrazovnoj komunikaciji s djecom i mladima, u procesu njihovog razvoja. Oni u sigurnom okruženju omogućavaju djeci i mladima da sami prave nešto novo, tragaju za njihovim interesima i u sladu sa njihovim potrebama pripremaju odgojno-obrazovni proces.
Lea Čengić, šefica odsjeka za sadržaje i medijsku pismenost Regulatorne agencije za komunikacije (RAK), predstavila je rezultate istraživanja RAK-a o aktivnostima pružalaca audivizuelnih medijskih usluga i medijskih usluga radija i sadržajima koje su emitovali na temu medijske pismenosti. Podaci RAK-a, kako je rekla Čengić, pokazali su da je četiri petine radijskiih i televizijskih stanica u protekloj godini poduzimalo aktivnosti usmjerene ka unapređenju medijske pismenosti publike. U većini slučajeva, kako je naglasila Čengić, radilo se o učešću u projektima civilnog društva, međunarodnih organizacija ili domaćih institucija, a manje od jedne četvrtine projekta bile su vlastite aktivnosti medija.
Većina tih aktivnosti bila je sporadična, više od polovine televizijskih i radijskih stanica imalo je samo jednu takvu aktivnost u toku godine. Čengić je rekla da su dominirale teme vezane za online sigurnost i zaštitu djece u online okruženju.
“U budućnosti ćemo morati zajedničim snagama raditi na tome da se i kvalitet i kvantitet ovakvih aktivnosti poboljša”, podcrtala je Čengić.
Tahir Žustra, jedan od voditelja medijske radionice za učenike, bibliotekare i nastavnike voditelje sekcija medijske i informacijske pismenosti, rekao je da je važno iskoristiti svaku priliku da djeca i mladi uče o medijima. Na aktivnostima poput ove koju je realizovao Mediacentar, djeca i mladi mogu dobiti jasne smjernice za kvalitetnije promišljanje o sadržajima koje svakodnevno konzumiraju, rekao je Žustra. Dodao je da je interaktivan pristup, gdje djeca i mladi uče na konkretnim primjerima i vježbama, najbolja metoda, te da su ovakve prilike značajne ne samo za njih, nego i za njihove roditelje i staratelje.
Ovaj događaj organizovan je kroz projekat “Pametno korištenje medija”, koji u 2023. i 2024. godini implementira Fondacija za razvoj medija i civilnog društva “Mediacentar” u partnerstvu s organizacijom “Transitions” iz Praga, uz finansijsku podršku Programa za promociju tranzicije Vlade Republike Češke.